Joulz is als voormalig onderdeel van Stedin een partner in nieuwe energie. Denk hierbij aan duurzame energiebronnen, zoals wind, water, warmte en zon. Zij delen kennis, techniek, mankracht en advies met haar klanten. Hierdoor kunnen zij de energieambitie van hun klanten realiseren. Daarnaast zijn zij gecertificeerd meetverantwoordelijke en geven ze klanten inzicht in hun energieverbruik. Joulz is een gevestigde naam in de energiewereld en heeft jarenlange ervaring op het gebied van complexe midden- en hoogspanning.

Bijna 10 jaar geleden werd Dick Horseling aangesteld als Senior Installatie Verantwoordelijke HS/LS bij Joulz. Hij wist direct dat er een onderhoudsbeheer-systeem nodig was om de zaken, die onder zijn verantwoordelijkheid vielen, op orde te krijgen. Hij kwam vrijwel direct bij het Q3 onderhoudsbeheersysteem uit en ging in gesprek met Johan Maas, directeur van Q3 Concept. Uit dit gesprek bleek snel dat Q3 zijn behoeften kon vervullen. Vanaf toen is de eerste module geïntroduceerd bij Joulz. Door de jaren heen is het klantenbestand van Joulz steeds groter geworden. Hierdoor kwamen er steeds meer afdelingen bij, met als gevolg dat de behoeften voor het gebruik van het Q3 systeem almaar groter werden. Om het systeem zo goed mogelijk naar behoeften in te vullen, heeft Dick Horseling veel samengewerkt met Q3. Gezien Joulz flink gegroeid is, is er het afgelopen jaar hard gewerkt om het systeem hierop af te stemmen.

Hulpmiddel voor een deel van onderhoud en beheer

In eerste instantie is het Q3 onderhoudsbeheersysteem aangeschaft om de aanwezige data en documenten van assets centraal te kunnen beheren. Dit werd een asset onderhouds- en managementsysteem voor ongeveer 400 klanten. Bij particulieren wordt stroom voorzien vanuit een wijk, grote ondernemingen hebben daarentegen vaak eigen transformatoren voor hun stroomvoorzieningen. Joulz doet de engineering, plaatsing en het onderhoud en beheer van deze transformatoren. Hiervoor is het belangrijk een systeem te hebben dat onderhoudsconcepten voor meerdere jaren in een cycli kan laten terugkomen. Deze wens kon het Q3 systeem vervullen.

Intensiever gebruik door groei

In 2018 heeft de groei van het klantenbestand een vlucht genomen. Dit komt mede door het feit dat netbeheerders geen commerciële activiteiten meer uit mogen voeren. Deze klanten zijn overgedragen aan Joulz. In totaal is het klantenbestand gegroeid tot 3.500 klanten met circa 4.000 installaties. Dit heeft voor intensiever gebruik van het Q3 systeem gezorgd. “Het systeem heeft inmiddel zijn grote waarde bewezen en is in een kort tijdbestek een belangrijke bedrijfstool geworden van Joulz”, geeft Horseling aan.

Grootste toegevoegde waarde

Het uitvoeren van onderhoud en beheer vindt plaats onder diverse veiligheidsnormen. Zoals de NEN3840 voor hoogspanning en NEN3140 voor laagspanning. De werkzaamheden van de monteurs worden uitgevoerd op basis van digitale werkplannen in Q3. Daaraan is een gedigitaliseerd schakelplan gekoppeld. Die zijn voor de monteurs beschikbaar via tablets. De naleving van de veiligheidsnormen is verplicht, anders mogen de monteurs niet werken. Deze werk- en schakelplannen zijn gekoppeld aan kennisniveaus en zitten ook in Q3 verwerkt. Dit is specifiek maatwerk voor Joulz geweest, maar is helemaal geïntegreerd in het systeem. Horseling heeft grote inbreng gehad bij de invulling van dit maatwerk. Als er nu werkorders vanuit het systeem worden gegenereerd, zitten er meteen automatische werk- en schakelplannen aan gekoppeld met checklijsten.

Toekomst

Er zitten voor Joulz nog voldoende modules in het Q3 systeem die zij kunnen gebruiken. “Op dit moment zijn wij bezig met de volledige inrichting van ons magazijn”, zegt Horseling. “Dat is op dit moment nog in de opbouwende fase.” Het staat op de planning om het beheer van deze voorraad in het Q3 systeem in te vullen onder de module magazijnbeheer. “Naast de huidige modules die door Joulz worden gebruikt zijn er nog ideeën om deze uit te breiden met risico analyses en het opvoeren van asset waarden om zo de afschrijvingen te managen”, geeft Horseling aan.

Zou u ook samen met ons een klantverhaal willen publiceren? Stuur een e-mail naar Marketing@Q3.nl.